Statut
Gminnego Przedszkola Nr 3 w Trzciance
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. Gminne Przedszkole Nr 3 w Trzciance działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1116 ),
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ( U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079 i 1116 ),
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949, 2203, 2245, z 2019 r. poz. 1287, z 2022 r. poz. 1116 ),
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730 ),
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079, 1561 ),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1725, 1747, 1768, 1964 ),
- niniejszego Statutu i innych obowiązujących przepisów prawa.
- 2. 1. Nazwa przedszkola brzmi: Gminne Przedszkole nr 3 w Trzciance.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Trzciance, przy Os. Juliusza Słowackiego 24 a.
- Gminne Przedszkole Nr 3 w Trzciance, zwane dalej przedszkolem jest przedszkolem publicznym.
- Organem prowadzącym przedszkole jest gmina Trzcianka z siedzibą przy ul. Sikorskiego 7.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty.
- Gminne Przedszkole nr 3 w Trzciance stosuje skrót: GP3 Trzcianka.
- 3. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny za wyjątkiem terminowych przerw wakacyjnych ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole pracuje, w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godz. 6.30 do 16.00.
- Czas pracy przedszkola wynosi 9 i pół godziny dziennie.
- W okresie obniżonej frekwencji (np. ferie zimowe, wiosenne, świąteczne, dyżur wakacyjny, epidemie) przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych.
- Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej
z nich, z zachowaniem zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem. - W okresie letnim (lipiec, sierpień) przedszkole pełniąc dyżur wakacyjny w terminie zgodnym z zatwierdzonym arkuszem organizacji przedszkola, przyjmuje dzieci uczęszczające do innych przedszkoli prowadzonych przez gminę Trzcianka.
- 4. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez gminę Trzcianka.
- 5. 1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Wysokość opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole w czasie przekraczającym realizację wymiaru podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala się zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Miejskiej Trzcianki.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Wysokość opłat ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Burmistrzem Trzcianki.
- Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalany przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub innych prawnych opiekunów dziecka.
- Przedszkole na życzenie prawnych opiekunów dziecka organizuje naukę religii.
- Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadania, o którym mowa w ust. 5 określają odrębne przepisy.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych, w których mogą uczestniczyć dzieci
na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), ustalane są przez Dyrektora przedszkola. - Zajęcia dodatkowe finansowane są w całości przez organ prowadzący.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 6. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz
w przepisach wydanych na jej podstawie.
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w
szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju
dziecka
- W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem
indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka
oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju
aktywności,
- indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci
niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy,
prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub
innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności
dziecka.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu
wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i
zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
- 7. 1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny oraz w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrektora.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 minut dla dzieci 3-, 4 letnich i 30 minut dla dzieci 5-, 6 letnich.
- 8. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem
fizycznym jak i psychicznym w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia wzmożone bezpieczeństwo w czasie wycieczek, co określa Regulamin
spacerów i wycieczek,
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
4) współpracuje z rejonową poradnią pedagogiczno – psychologiczną i poradniami
specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc,
- służy pomocą dzieciom i ich rodzinom, którym z przyczyn rodzinnych lub losowych
potrzebne jest wsparcie poprzez działania na rzecz zorganizowania pomocy materialnej.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną
pisemnie przez nich osobę zgodnie z Regulaminem przyprowadzania i odbierania dzieci.
- 9. 1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu jest zgodna z dokumentami nadrzędnymi i polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się – dydaktyczno – wyrównawcze;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia specjalistyczne;
- zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej;
- wczesnego wspomagania rozwoju;
- kształcenia specjalnego;
- rehabilitacji;
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
- Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem
i jego rodziną zgodnie z nadrzędnymi przepisami. - Przedszkole organizuje kształcenie specjalne mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem
i jego rodziną zgodnie z nadrzędnymi przepisami. - Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem
i jego rodziną zgodnie z nadrzędnymi przepisami - Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się
dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola. Organizacja pracy następuje w porozumieniu
z organem prowadzącym.
- 10. 1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz
w czasie zajęć poza przedszkolem:
- dziecko przebywające w przedszkolu jest pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć,
- podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola,
- dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
- nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
- nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków,
- nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni
w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi, - obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku
w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców
o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach,
temperaturze, - w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu
na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane
są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, - w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach. Wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków; opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice
na początku roku szkolnego, - obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, ppoż., przepisów ruchu drogowego.
- Przedszkole może organizować różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizacja
i program wycieczek oraz imprezy dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci z obowiązującym w placówce regulaminem. Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów (1 opiekun na 10. dzieci podczas wycieczek autokarowych, 2 opiekunów na grupę podczas spacerów
i wycieczek pieszych), zgodnie z Regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY PRZEDSZKOLA
- 11. 1. Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
- Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają Regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
- Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola:
- a) ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów; wyniki negocjacji
są protokołowane i przekazywane do wiadomości Dyrektorowi przedszkola, - b) w przypadku sporu Dyrektor – Rada Pedagogiczna negocjacje w imieniu Rady Pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony, przez co najmniej ¾ Rady Pedagogicznej,
- c) w przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji Dyrektor przedszkola
o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od kompetencji, który podejmie decyzje rozstrzygające kwestie sporne; decyzja organu jest ostateczna, - d) postanowień ust. 3 a, b, c, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
1) odpowiedzialności dyscyplinarnej,
2) odpowiedzialności porządkowej,
3) sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
- 12. 1. Do obowiązków Dyrektora należy;
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru nad pracownikami obsługi i administracji,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli,
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, podjętych
w ramach ich kompetencji stanowiących, - dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami.
- Dyrektor przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach
kompetencji stanowiących,
- Dyrektor wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i
powiadamia o tym stosowne organy,
- Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną,
finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także
bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez
przedszkole,
- Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.
- 13. 1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący
w przedszkolu. - Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku, zgodnie z regulaminem Rady.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także uchwalenie,
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu, , - uchwalenie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej i innych regulaminów przedszkola
o charakterze wewnętrznym, - podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela,
- opiniowanie projektu planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu,
- opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych przedstawionych przez Dyrektora, - opiniowanie powierzenia stanowiska Dyrektora przedszkola, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
- wydawanie opinii na temat propozycji kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu,
- wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji Dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
- odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
- wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
- Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze
w przedszkolu, - wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora przedszkola,
- wnioskowanie o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego, które po zatwierdzeniu przez dyrektora w przedszkolu stanowią przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze
- Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności, o którym mowa
w § 13 pkt 5.
- 14. 1. Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą i wybierani są co roku ( po jednym ) przedstawicielu rad
oddziałowych wybranych w wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie Regulamin, który nie
może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek, i ustalać zasady i zakres współpracy.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko
dyrektora przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzi
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.
- 15. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakresy
kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 16. 1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora.
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
- 17. 1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Zasady rekrutacji oparte na przepisach ustawy o systemie oświaty i przepisach
wykonawczych do tej ustawy określa Regulamin rekrutacji.
- 18. 1. Dyrektor z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję
o skreśleniu z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością za przedszkole za jeden okres płatniczy,
- nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
- w sytuacji, gdy w sposób szczególny narażone jest dobro i godność innych dzieci,
- gdy zachowanie dziecka, uniemożliwia zapewnienie mu lub innym dzieciom bezpieczeństwa,
- w sytuacji kiedy rodzice nie podejmują współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu związanego z zachowaniem dziecka, w tym między innymi nie korzystają z zaproponowanej terapii, nie podejmują współpracy z poradnią specjalistyczną lub gdy wykorzystane zostały wszelkie inne możliwości zmiany tej sytuacji ( np. rozmowy, działania wpływające na zmianę zachowania dziecka, urlopowanie z pobytu w przedszkolu ),
- utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszeniowej choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego,
- w sytuacji, gdy dziecko posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o przeciwwskazaniach do korzystania z pobytu w publicznym przedszkolu;
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej. Uchwałę doręcza się rodzicom dziecka.
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ 5
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
- 19. 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania prawa własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby.
- Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu
przedszkola na miarę własnych możliwości,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i
innych pracowników przedszkola,
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę,
- dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu,
- przestrzegania obowiązujących w Przedszkolu i grupie rówieśniczej zasad, reguł i norm społecznych,
- szanowania mienia Przedszkola.
- W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub Dyrektorowi przedszkola.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 3 do 7 lat, w szczególnych przypadkach mogą być przyjmowane dzieci w wieku 2,5 lat.
ROZDZIAŁ 6
RODZICE
- 20. 1. Do podstawowych obowiązków rodziców (prawnych opiekunów) dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych
w ramach ich kompetencji, - przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
a w przypadku planowania dłuższej nieobecności dziecka, np. miesięcznej, zgłoszenie pisemnej rezygnacji co najmniej ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego nieobecność dziecka, - niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dziecku podlegającemu obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
- wspierania nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
- 21. 1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą
w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- zapoznania się z programem i zadaniami pracy przedszkola,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa
w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy, - wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola, - wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, np. Radę Rodziców,
- udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości),
- konsultacji indywidualnych z wychowawcą.
- 22. Rodzice (prawni opiekunowie) za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny Dyrektora i Rady Rodziców.
- 23. Spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu zgodnie
z opracowanym na dany rok szkolny harmonogramem spotkań lub poza planem na wniosek rodziców, nauczycieli, Dyrektora w zależności od potrzeb.
- 24. Formy współpracy przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami):
- zebrania ogólne i grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielem, psychologiem, logopedą,
- kąciki dla rodziców (prawnych opiekunów),
- zajęcia otwarte,
- imprezy, uroczystości przedszkolne.
ROZDZIAŁ 7
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- 25. 1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych
na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługowych oraz pedagoga, psychologa i pedagoga specjalnego.
2.Zasady zatrudniania wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w
punkcie 1, określają odrębne przepisy.
- 26. 1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym
do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującym programem nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli – wychowawców należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość, - wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka oraz dokumentowanie tych obserwacji oraz prowadzenie analizy gotowości dziecka do nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w klasie I szkoły podstawowej, - stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów, - współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną itp.,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- stosowanie zasad poprawności językowej,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska
o estetykę pomieszczeń, - eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów)
do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, - prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, - realizację zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym, wynikających z bieżącej działalności placówki.
- udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą wspierania rozwoju dziecka oraz udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- 27. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
- 28. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek
i instytucji naukowo – oświatowych.
- 29. 1. Zakres zadań pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych dotyczy w szczególności:
- obsługi finansowej i księgowej,
- kontrolowanie dokonywania przez rodziców (prawnych opiekunów) wpłat za żywienie i pobyt dzieci w przedszkolu,
- prowadzenie stosownej dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami.
- Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane i zamieszczone
w teczkach akt osobowych każdego pracownika. - Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do:
- wykonywania wszelkich czynności poleconych przez Dyrektora przedszkola, które
wynikają z potrzeb przedszkola,
- dbanie o dobro zakładu pracy i troszczenia się o mienie przedszkola,
- nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym,
- sumienne i staranne wykonywanie pracy,
- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w przedszkolu,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
przepisów pożarowych,
- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- 30. 1. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola.
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym,
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie
ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
- Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U z 2020r poz. 1062 oraz 2022r poz 975 i 1079.),
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień czniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
- Współpraca z zespołem, w którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzieleniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych.
- Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom uczniów i nauczycielom.
- Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w 5 ust 3 oraz w § 6 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.
ROZDZIAŁ 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 31. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców (prawnych opiekunów), pracowników samorządowych, pedagoga, psychologa, pedagoga specjalnego.
- 32. 1. Organem kompetentnym do zmiany statutu przedszkola jest Rada Pedagogiczna przedszkola. Z wnioskiem o zmianę lub uchwalenie nowego statutu mogą wystąpić: Przewodniczący Rady Pedagogicznej, Przewodniczący Rady Rodziców, organ prowadzący przedszkole, organ nadzoru pedagogicznego, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej. Zmiany do statutu wprowadzane są na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Każdorazowo po przyjęciu uchwały wprowadzającej zmiany w statucie Rada Pedagogiczna upoważnia dyrektora do wydania ujednoliconego tekstu statutu przedszkola.
- 33. Dla zapewnienie znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń przedszkola,
- udostępnienie zainteresowanym statutu przez Dyrektora przedszkola.
- 34. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Prowadzenie dokumentacji finansowo – księgowej odbywa się zgodnie
z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. - Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.